The Summary of Resolutions of General Assmeblies of Common Courts (Regarding Dismissal of Court Presidents and their Deputies)

The Minister of Justice, Zbigniew Ziobro, exercising his extraordinary powers given to him by virtue of Art. 17 (1) of the Act of 12 July 2017 on amending the Act on the Organisation of Ordinary Courts, dismissed 149 court presidents and vice presidents before the end of their term of office set in the statute.

In many cases these decisions were strongly criticised by the bodies of judicial self-government because they lacked substantive justification or because the justification provided contained incorrect information :

link do document

Register to read more...

Stanowiska sędziów krytykujące realizację nadzwyczajnych uprawnień przez Min. Ziobro nadanych mu art. 17 ust 1 ustawy z dnia 12 lipca 2017r. o zmianie ustawy prawo o ustroju sądów powszechnych

Minister Sprawiedliwości Zbigniew Ziobro, realizując swoje nadzwyczajne uprawnienia nadane art. 17 ust 1 ustawy z dnia 12 lipca 2017r. o zmianie ustawy prawo o ustroju sądów powszechnych, odwołał przed upływem ustawowo określonych kadencji niemal 150 prezesów i wiceprezesów sądów.

W wielu przypadkach decyzje zostały skrytykowane przez organy samorządu sędziowskiego z uwagi na brak ich merytorycznego uzasadnienia lub z uwagi na uzasadnienia zawierające nieprawdziwe informacje:

Register to read more...

Zbiór dobrych praktyk nadzorczych

Najczęściej pojawiające się i najbardziej typowe działania administracji sądowej, które łatwo mogą prowadzić do naruszeń niezawisłości stały się podstawą do sformułowania, na zasadzie antytezy ,,Zbioru dobrych praktyk nadzorczych”. Ostatnie cztery tezy wskazują na najbardziej rażące formy ingerowania w niezawisłość.  Powstały one w wyniku prac Forum Współpracy Sędziów i zostały przesłane do KRS celem rozważenia podjęcia stosownej uchwały w tej materii .

Oto ich pełna treść:

DOBRE PRAKTYKI NADZORCZE (TEZY)

Register to read more...

A Collection of Good Management Practices

The most frequent and the most typical practices of court management which may easily lead to violation of independence have provided the basis for compiling, by contrast, “A Collection of Good Management Practices” . The last four items represent the most blatant examples of interfering with independence. The collection is a result of the work of the Forum for the Cooperation of Judges. Judges Cooperation Forum and have been sent to the National Council for the Judiciary (NCJ) for consideration whether an appropriate resolution should not be adopted.

Here is the full list of the good practices:

GOOD SUPERVISION PRACTICES (PROPOSITIONS):

link do document

Register to read more...

Stanowisko Zarządu SSP "Iustitia" w sprawie odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów

W związku z zapowiedzianą dzisiaj przez Ministra Sprawiedliwości nowelizacją przepisów dotyczących odpowiedzialności dyscyplinarnej, stowarzyszenie zgadza się, że dla zachowania najwyższych standardów etycznych sędziów każdy sędzia, który został prawomocnie skazany za przestępstwo umyślne powinien być usuwany z zawodu. O jego winie powinien orzekać sąd niezależny od polityków. Niepokojące są słowa Ministra, który wskazał, że on lub ministerstwo doprowadzi do ukształtowania odpowiedniego składu takiego sądu. Stawia to pod znakiem zapytania samodzielność podejmowania decyzji przez członków Krajowej Rady Sądownictwa, do których mają należeć decyzje w tym przedmiocie.

 

17.03.2018 r.

#WeDisagree